W pracy przedszkola Planeta Fantazji realizujemy dwie formy działalności dzieci, różniące się pod względem ich organizacji.
Do pierwszej z nich należą te czynności, które dzieci podejmują z własnej inicjatywy i realizują, najczęściej same lub z niewielką pomocą nauczyciela – zmierzając do osiągnięcia własnych celów. Są to przede wszystkim różnego rodzaju zabawy, czynności o charakterze pracy, działalność plastyczno-techniczna, kontakty z książkami, oglądanie obrazków i in.
Podział zabaw:
1. tematyczne
2. konstrukcyjne
3. dydaktyczne
4. ruchowe
5. badawcze
6. tropiące
Drugą formą działalności dzieci w Przedszkolu Planeta Fantazji są czynności planowane i organizowane przez nauczyciela. Ta forma działalności określana jest nazwą “zajęcia”. Cechy stanowiące o istocie zajęć:
1. Każde zajęcie jest formą działalności dzieci, zorganizowaną z inicjatywy nauczyciela i przez cały czas bezpośrednio przez niego kierowaną.
2. Zajęcie ma zawsze przebieg zaplanowany przez nauczyciela, w większości jednakowy dla wszystkich dzieci, które biorą w nich udział.
3. W każdym zajęciu istnieje określony cel, do którego zrealizowania nauczyciel konsekwentnie zmierza.
Zajęcia są w zasadzie obowiązkowe dla wszystkich dzieci, co nie znaczy, że wszystkie jednocześnie muszą w nich uczestniczyć. Dotyczy to przede wszystkim pracy z dziećmi najmłodszymi, gdzie termin “obowiązkowości” należy rozumieć jako konieczność “przepracowania” określonego zadania, obszaru, treści ze wszystkimi dziećmi lecz niekoniecznie w formie zajęć z całą grupą.
Pod względem organizacyjnym w naszym przedszkolu mówimy o zajęciach:
1. z całą grupą;
2. w małych zespołach;
3. z poszczególnymi dziećmi – zajęcia indywidualne;
O liczbie dzieci biorących udział w zajęciu decyduje nauczyciel, w zależności od rodzaju zajęcia, jego celu, potrzeb dzieci i konieczności pracy indywidualnej.
W Przedszkolu Planeta Fantazji realizujemy następujące rodzaje zajęć:
1. Zajęcia wychowawczo-dydaktyczne
– zgodne z podstawą programową – służą kompleksowemu rozwojowi zmysłów, procesów spostrzegania, pamięci, myślenia oraz przybliżają wiedzę dotyczącą otaczającej dziecko rzeczywistości, są one realizowane a opisane w planach pracy dydaktyczno-wychowawczej.
– zajęcia dodatkowe – pogłębiają wiedzę i podstawowe umiejętności:
· język angielski – dzieci oswajają się z językiem, uczą się jego podstaw, poznają słowa i podstawowe zwroty poprzez wiersze, piosenki i zabawę. Język angielski jest prowadzony codziennie w każdej grupie wiekowej.
· glottodydaktyka – doskonalenie mowy i przygotowanie do samodzielnego pisania i czytania, realizowana jest przez logopedę i wszystkich nauczycieli.
· zajęcia logopedyczne – przebiegają w formie grupowej
· rytmika – uczy wrażliwości muzycznej, poczucia rytmu, rozwija słuch i zmysł kinestetyczny, pozwala wyrażać emocje poprzez śpiew i ruch.
· gimnastyka rozwojowa – doskonali funkcjonowanie zmysłów, kształtuje motorykę małą i dużą, rozwija schemat ciała i kontrolę ruchów. Dodatkowo uczy współdziałania w grupie i właściwej rywalizacji.
· warsztaty teatralne i teatrzyki – kilka razy w roku oglądamy przedstawienia w gościnnym wykonaniu artystów z różnych polskich teatrów lub jesteśmy gośćmi w bydgoskich centrach kulturowych. Również nauczyciele, a czasem i rodzice robią niespodzianki dzieciom i to oni przygotowują spektakl.
· zajęcia plastyczne- w cudowny, relaksujący sposób usprawniają dłoń dziecka a także rozwijają kreatywność.
· zajęcia muzyczno – taneczne – celem zajęć jest kształcenie estetyki ruchów,harmonjnego rozwoju fizyczne oraz wyrabianie umiejętności świadomego podporządkowania ruchów muzyce. Dzieci opanowują proste elementy ruchowe, które są stopniowo rozwijane.
· zajęcia kulinarne – umożliwiają czerpanie radości ze wspólnego przygotowywania posiłków oraz zdobywania nowych doświadczeń za pomocą zmysłu smaku, zapachu, dotyku.
2. Zajęcia z udziałem rodziców
· zajęcia adaptacyjne – przygotowują dziecko do pobytu w przedszkolu, pozwalają zminimalizować stres rozstania dziecka z rodzicami. Ich celem jest zaprezentowanie rodzicom i dziecku oferty przedszkola, zapoznanie z nauczycielami i innymi dziećmi, stworzenie podstaw wzajemnego zaufania.
· zajęcia otwarte – służą integracji dzieci, rodziców i nauczycieli. Polegają na zorganizowanej, wspólnej zabawie. Dzięki nim rodzice mogą przypomnieć sobie, że zadania przedszkolne nie są wcale takie łatwe.
· uroczystości przedszkolne – wszelkie święta wyznaczają nam kalendarz przedszkolny. Dzieci są szczęśliwe, jeśli mogą swoim rodzicom, babciom, dziadkom, ciociom, wujkom zaprezentować swoje umiejętności aktorskie. Rodzice są szczęśliwi podziwiając swoje pociechy wcielone w powierzone im role.
3.Zajęcia poza przedszkolem
– współpraca z Domem Kultury
– wycieczki
– udział w festiwalach i konkursach między przedszkolnych